Facebook-pixel
Till startsidan

MENY

Guide: Så installerar du Facebook-pixel i Sitevision

I det här inlägget går vi igenom hur du installerar en Facebook-pixel på din webbplats, spårar aktiviteter på webbplatsen som är viktiga för din verksamhet och ser till att pixeln fungerar.

Varför skall man ha en Facebook-pixel på sin webbplats?

 

Du kan använda data som har samlats in från spårning med Facebook-pixeln på flera sätt för att anpassa din annonseringsstrategi på Facebook.

 

  • Hitta nya kunder eller personer som har besökt en viss sida eller utfört en viss åtgärd på din webbplats. Exempelvis börjat att prenumerera på ert nyhetsbrev. Dessutom kan du skapa lookalike-målgrupper och nå fler personer som liknar dina bästa kunder.

 

  • Förstå hur effektiv din annons är genom att kontrollera vad som hänt som en direkt följd av annonsen. Du kan se information som dina konverteringar och din försäljning.

 

  • Mätning och optimering, du kan se vilka som besöker din webbplats, vilka sidor de besöker, hur länge de stannar och vilka konverteringar de gör, ex anmäler sig till ett webbinarium.

 

Så skapar du en Facebook-pixel

 

För att kunna installera Facebook-pixeln i Sitevision behöver du ha rättigheter till att använda "Kodtillägg" som finns under webbplatsens egenskaper.

 

  • Vi börjar med att skapa en Facebook-pixel genom att gå till fliken Pixlar i Events Manager.

 

  • Klicka på Skapa en pixel


Så installerar du en Facebook-pixel
  • Fyll i det namn du vill ha på Facebook-pixeln samt vilken url du vill att pixeln skall användas på. Klicka på 'Skapa'


Så installerar du en Facebook-pixel
  • Välj det mittersta alternativet att installera koden manuellt. Tycker du det låter krångligt så väljer du det sista alternativet och skickar koden via e-post till en utvecklare, exempelvis till oss (camilla@a5communication.se) så tar jag vid.
Så installerar du en Facebook-pixel
Så installerar du en Facebook-pixel

Så installerar du pixeln i Sitevision

 

  • Kopiera koden som finns under del 2 och öppna Sitevision, välj högerklick på webbplatsen och vidare in på egenskaper. Leta upp ikonen med texten 'Kodtillägg', ett nytt fönster öppnas.

 

  • Välj 'Lägg till kodtillägg' ange namn ex. Facebook Pixel Code och klistra in koden som du just kopierade från Facebook.

 

Så skapar du en Facebook-pixel
  • Spara och publicera

 

  • Kontrollera att pixeln fungerar korrekt, genom att skriva in den urlen som din webbplats har, klicka på knappen 'Skicka testtrafik'. Är den korrekt installerad då blir statusen grön.

 

  • Nu är Facebook-pixeln klar att använda och du kan få information och statistik i Events Manager.

 

Ett tips är att installera Facebooks pixelhjälpverktyg som är ett felsökningsverktyg som hjälper dig kontrollera om pixeln fungerar korrekt. Det är ett Chrome-tillägg som du kan använda för att se om det finns en Facebook-pixel installerad på en webbplats, söka efter fel och förstå de data som kommer från en pixel. Gå till Chrome Web Store och sök efter Facebooks pixelhjälpverktyg.

 

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    KONTAKTA MIG

    Camilla Emring, konsulten




    KONTAKTA OSS

     

    A5 Communication AB
    Org nr: 559064-8969
    072 - 506 14 14
    072 - 220 78 22


    info@a5communication.se
     

    OM A5 COMMUNICATION

     

    Kommunikatörer, koordinatorer, arrangörer, inspiratörer med en förkärlek till detaljer och med känsla att se det enkla i det lilla. Älskar kreativa och positiva möten. Vi skapar och gör skillnad.

     

    HÅLL DIG UPPDATERAD

     


    KONTAKTA OSS

     

    A5 Communication AB
    Org nr: 559064-8969
    072 - 506 14 14
    072 - 220 78 22


    info@a5communication.se

     

     

    OM A5 COMMUNICATION

     

    Kommunikatörer, koordinatorer, arrangörer, inspiratörer med en förkärlek till detaljer och med känsla att se det enkla i det lilla. Älskar kreativa och positiva möten. Vi skapar och gör skillnad.

     

     

    HÅLL DIG UPPDATERAD